Cultural differences - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Christel Jong - WaarBenJij.nu Cultural differences - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Christel Jong - WaarBenJij.nu

Cultural differences

Door: Christel de Jong

Blijf op de hoogte en volg Christel

01 Maart 2014 | Verenigd Koninkrijk, Sheffield


Ik woon nu een maand in Sheffield en er zijn me al heel veel vreemde cultuurverschillen opgevallen tijdens mijn verblijf. Dit ondanks het feit dat Nederland en Engeland eigenlijk buurlanden zijn, als je de Noordzee even wegdenkt.

Allereerst, hetgeen wat ik het allerergst mis aan Nederland: mijn fiets. Aan alle Nederlanders die een hekel aan fietsen hebben, shame on you! Dank God op je blote knieën dat je in het platste land ter wereld bent geboren, waar je op je kekke omafiets van punt A naar B kunt rijden, wanneer je maar wilt. Een fiets betekent vrijheid en is veel sneller dan lopen. Zo fiets ik vanaf mijn kamer in Nijmegen naar de universiteit in een kwartier. Dat is een prima afstand. Maar als je gaat lopen, ben je zeker wel een half uur onderweg. Dit klinkt voor de gemiddelde Nederlander als een pokkeneind. In Sheffield loop ik iedere dag (tenzij het regent, dan neem ik de bus) naar de universiteit wat ook een half uur lopen is. Fietsen zou simpelweg te zwaar zijn, vanwege de heuvels in deze stad en vanwege het gebrek aan fietspaden. Daarbij krijg je als fietser nooit voorrang, simpelweg om de reden dat automobilisten niet gewend zijn aan een tweewieler die in hun dode hoek zit.

Dan het eten. Brood bijvoorbeeld. Engelsen zijn fan van toast, maar die witte enveloppen zijn geen boterhammen te noemen. Inmiddels heb ik in een leuk winkeltje met biologische producten en verse groenten een prachtig vers gebakken sesambrood gevonden. Dit brood zit dan echter weer zo vol met vezels, dat je naar twee sneeën al vol zit. ( Ja, Anne Kappert, ook jij zou hier geen 10 sneeën van kunnen op een dag) Dan de thee. Engeland land van de thee. Overal waar je een kop thee besteld, krijg je een leuk schattig potje om de thee na te vullen. Heerlijk voor een theeleut zoals ik, maar wat me wel minder bevalt is het feit dat de theezakjes geen touwtje hebben en dus eindeloos in je thee blijven ronddrijven, waardoor je kom naar enkele minuten zwart is. Om het wat lichter te maken drinken de Engelsen daarom hun thee met melk. Dat smaakt best prima, maar ik was toch wel even heel gelukkig toen een vriendin van Marjolein afgelopen week langskwam en voor ons enkele pickwick pakjes had meegebracht met o.a. de smaken winterglow en speculaas. Ook werden we verblijd met een pakje stroopwafels, die inmiddels ook populair zijn bij onze Duitse en Oostenrijkse vriendinnen. Maar wat voor de meeste hilariteit heeft gezorgd, is het woord Hagelslag. Volgens Sina zorgen de g’s in dit woord ervoor als je denkt dat de definitie dichtbij het slachten of onthoofden van iemand ligt. Zij en Annkatrin kwamen dan ook niet meer bij toen we vertelden dat hagelslag een soort chocoladesnippers zijn voor op je boterham. Wij rare Nederlanders ook.

Dan het derde punt wat ik heb opgemerkt, toen mijn stagebegeleidster Henriëtte me vertelde dat zij vorige week een begrafenis had. Ze vertelde me dat Engelsen niet aan rouwkaarten doen en ook niet aan rouwadvertenties in kranten. Wanneer er iemand overleden is, lichten ze familie en vrienden telefonisch of per mail in. Rouwkaarten vinden ze een macaber idee. Natuurlijk is de pagina met de rouwadvertenties ook niet mijn favoriet in de krant, maar soms toch wel zo handig om snel een wat groter publiek mee te bereiken, lijkt me. Wat ze nog vreemder vinden is een verjaardagskalender in de toilet. Dat fenomeen is volledig onbekend in Engeland. Vreemd, want ik vind het bijzonder handig. Toch prettig wanneer je je dagelijkse behoefte aan het doen bent en op de muur tegenover je kunt lezen dat tante Mien volgende week 90 wordt. Kun je die mooi een kaartje sturen.

  • 01 Maart 2014 - 17:36

    Toon En Helma:

    Hello Christel, hills, sesambrood, lopen, zwart thee, geen fiets. Gelukkig cultuurverschillen en geen heimwee.
    Het gaat je goed and thanks for your nice postcard.

  • 01 Maart 2014 - 21:23

    Lidy De Jong:

    Hallo Christel, Heel leuk die blogs van jou, niet te lang en boordevol informatie. Misschien is groene thee een tip, kan in ieder geval niet zwart worden. Je bent goed bezig, vol programma, maar wel een belevenis! Groetjes

  • 02 Maart 2014 - 20:00

    Petra De Jong:

    Je bent goed bezig meis. Pak van mijn hart dat je kiest voor gezonde voeding.
    Ik had natuurlijk niet anders verwacht.
    En sla dat brood maar in, als Anne en Leo komen!!!!

  • 04 Maart 2014 - 22:44

    Kitty Van Dongen:

    Hey wereldreiziger,

    Hoorde van tante Nel dat je over zee bent gegaan, dus ik even googlen en ja hoor heb je gevonden. Zo te lezen heb je het heel goed naar je zin. Leuk om te lezen wat je zoal meemaakt en vooral heel leerzaam.
    Geniet van deze geweldige tijd en ik hou je in de gaten....

    Lieve groetjes, Kitty

  • 05 Maart 2014 - 22:49

    Christel :

    Lieve familie, bedankt weer voor alle leuke reacties! Fijn dat iedereen zo op de hoogte kan blijven van wat hier allemaal gebeurd :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Christel

Actief sinds 10 Dec. 2013
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 9948

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 22 Juni 2014

Sheffield

10 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: