Back to school! - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Christel Jong - WaarBenJij.nu Back to school! - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Christel Jong - WaarBenJij.nu

Back to school!

Door: Christel de Jong

Blijf op de hoogte en volg Christel

24 Februari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Op 10 februari begonnen dan eindelijk de colleges van het spring semester in Sheffield. Byebye vakantie, tijd om weer in de boeken te kruipen. Dit blijkt echter nog niet zo eenvoudig, want voor een internationale student is er iedere avond wel een activiteit gepland die in de verre verste niets met studeren te maken heeft. Maar eerst zal ik het serieuze gedeelte van mijn leven hier uiteenzetten.

In totaal heb ik drie colleges in de week, op maandag, woensdag en donderdag. Beide vakken zijn erg interessant en tot nu toe goed te volgen. Wel is er behoorlijk wat leeswerk voor ieder college, maar gelukkig ben ik wel wat gewend, dankzij de afdeling Nederlands in Nijmegen. De rest van de week ben ik vooral bezig met de stage als student-assistent bij Dutch. Vorige week hebben Marjolein, Lara en ik bij alle drie de niveaus een les meegelopen, om te zien wat de studenten Nederlanders allemaal kunnen en doen. De eerstejaars hebben nu een half jaar Nederlands achter de rug en begrijpen echt al heel veel. Henriëtte (mijn stagebegeleidster en de docent Nederlands hier) legde in het werkcollege uit hoe belangrijk een fiets voor ons Nederlanders is. Ook leerden de eerstejaars afgelopen week de vorming van de verleden tijd in het Nederlands. We brachten ook een bezoekje aan de gevorderden studenten Nederlands, waarvan sommige accentloos Nederlands spreken en prima meekunnen met een discussie. Echt heel leuk om te zien dat er buitenlandse studenten zijn die moeite doen om jouw taal te leren. Iedereen is dol enthousiast en ze willen allemaal dolgraag je tandempartner worden. Een tandem houdt in dat je met iemand gesprekken voert in twee talen, zodat je als het ware talen uitwisselt, met natuurlijk als doel het verbeteren van je uitspraak. Vanaf vorige week maandag ben ik begonnen met het leiden van de drie beginnergroepen. Ik geef de eerstejaars conversatielessen en volg ook de lessen van Henriëtte zodat ik weet waar de studenten mee bezig zijn. Afgelopen donderdag mocht ik voor het eerst zelf een werkcollege leiden, omdat Henriëtte die dag afwezig was. Het uitleggen van het verschil tussen verleden en voltooide tijd ging me best goed af, maar dat heb ik natuurlijk te danken aan de lessen van Walter Haeseryn.

Zo zit mijn week dus al aardig vol, maar zoals ik al zei staan er genoeg andere dingen op het programma. Neem bijvoorbeeld de talloze borrels die georganiseerd worden voor internationale studenten. Op die manier leer je constant nieuwe mensen kennen, waar je veel namen al meteen weer van vergeet. Dit zorgt er soms voor dat ik vriendschapverzoeken op facebook krijg van onbekende personen. Gelukkig leveren foto´s echter vaak meer herkenning op.
Vorige week zaterdag ben ik op mijn eerste Give it a go uitstapje geweest. Bestemming: York. Toevallig voor mij niet geheel onbekend, aangezien ik negen jaar geleden samen met een heleboel andere brugpiepers van het Stedelijk gym al een tripje maakte naar deze stad. En nog steeds is York een prachtige stad, met een mooi oud centrum. Op de dag dat wij York bezochten was er een heus Viking festival aan de gang, wat voornamelijk inhield dat oude behaarde mannen zich in kekke kostuums uit konden leven tijdens heuse Vikinggevechten. Een prima dagje, maar ’s avonds toch weer blij om in Sheffield te zijn, want York is toch wel erg toeristisch.
Vorige week woensdag besloten mijn huisgenote Helene en ik dat het maar weer eens tijd werd om eens goed op stap te gaan. We hadden al veel gehoord over het nogal beruchte feest Skool’s out, dat iedere woensdag plaats vindt in een club genaamd Corporation, beter bekend als Corps. De dresscode van het feest is: schooluniform. Deze outfit kan op verschillende manier geïnterpreteerd worden. Zo kun je kiezen voor de sophisticated aanpak zoals Helene en ik deden, met een net dichtgeknoopt wit bloesje, zwarte stropdas en zwart rokje net boven de knie. Of je gaat voor de ‘Britney spears - wat kan mij het schelen look,’ met opgeknoopt bloesje met enkel je bh eronder en rokjes die je eigenlijk geen rokje mag noemen. Van te voren bezochten we een pre-party in Mapping Court, een studentenaccommodatie in het centrum, waar in de nauwe keuken zo’n dertig internationale studenten luid zingend de avond begonnen. En wat een avond. De vreemde blauwe drankjes die geschonken werden, zorgden ervoor dat iedereen in no time aangeschoten was. Voor sommige mensen was het heel goed dat het feest al om half drie was afgelopen. De avond was in ieder geval zeker voor herhaling vatbaar.
Gisteren nog even de omgeving verkend en ’s avonds met Lara deelgenomen aan een cocktailworkshop. Hier werd mijn zelfverzonnen cocktail ‘Caramel dream’ verkozen tot beste cocktail van de avond. Daarna door naar een huisfeest in een of andere rare villa met Lara en Helene, wat uitpakte tot een hele gezellige avond. Vandaag voelde ik me enigszins brak, terwijl Helene en ik niet al te laat naar huis waren gewandeld. Dat zal door de cocktails komen, denk ik. Deze week staat er ook weer genoeg op het programma met onder andere een carnavalsparty op dinsdagavond! Hoef ik het leukste feest van het jaar toch niet helemaal te missen.

  • 24 Februari 2014 - 20:27

    Nelly Voermans:

    Hoi Christel,

    Heb weer genoten van je verhaal Leuk!!!!
    En geniet van je (NEP) carnaval.


    Groetjes.

  • 24 Februari 2014 - 20:38

    Petra De Jong:

    Hee mop,

    Was al veel oud nieuws, maar toch altijd leuk om te lezen!
    Fijn voor je aanstaande dinsdag, dat is dan voor jou een verlate Kinkeluten!!!

    Love you

  • 24 Februari 2014 - 20:38

    Petra De Jong:

    Hee mop,

    Was al veel oud nieuws, maar toch altijd leuk om te lezen!
    Fijn voor je aanstaande dinsdag, dat is dan voor jou een verlate Kinkeluten!!!

    Love you

  • 24 Februari 2014 - 23:34

    Toon En Helma:

    Hallo Christel, je bedoelt zeker het was al carnaval (ha ha).
    Lekker druk programma maar het klinkt heerlijk positief. Ga zo verder.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Christel

Actief sinds 10 Dec. 2013
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 9936

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 22 Juni 2014

Sheffield

10 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: